top of page

FAQ

  • Är det dyrare att leasa en dator hos Zita Finance än att köpa en dator?
    Den totala hyreskostnaden blir billigare för kunden än att köpa, då Zita Finance tar en restvärdesposition.
  • När startar Zita Finance upp avtalet för kunden?
    Normalt tar det 1-3 månader att implementera IT-utrustning i er verksamhet. Många kunder vill att all utrustning skall ha samma startdatum och slutdatum. Därför har vi skapat ett upphandlingsförfarande där utrustning införskaffas under en förutbestämd upphandlingsperiod, därefter startar hyresavtalet kommande kalenderkvartal.
  • Vi har tidigare blivit debiterade Damage Billing när avtalet löper ut som känns orimligt. Hur hanterar Zita Finance det?
    Vi använder oss utav en helt oberoende partner som bedömer utrustningen som vi får tillbaka. För oss är det viktigt att det inte ska bli någon intressekonflikt i att gradera ner fungerande utrustning.
  • Sitter jag fast med samma utrustning under hela avtalsperioden?
    Ni har alltid möjlighet att byta utrustning under avtalstiden.
  • Vi tappade en telefon i golvet & skärmen sprack, vad händer då?
    Med vår försäkring betalar ni endast en självrisk på 1000 SEK för att få den lagad.
  • Kan man återlämna produkter under avtalstiden och minska sin hyra därefter?
    Zita Finance kan erbjuda en Walk Away option vilket innebär att kunden kan återlämna ett förutbestämt antal enheter. Vid ett återlämnande, så minskar hyran direkt, i förhållande till återlämnad utrustning.
  • Måste utrustningen vara hel när den kommer tillbaka?
    Ja, då vi skall sälja vidare utrustningen, behöver den vara i bra skick.
  • Vi har köpt datorer i bolaget, men behöver bättre likviditet. Finns det en lösning?
    Zita Finance kan köpa tillbaka er befintliga utrustning till bokfört värde. Utrustningen läggs in i ett nytt hyresavtal som ni sedan leasar. Det här kallas en Sale & Leasback.
  • Vi önskar inskaffa utrustning från flera olika leverantörer. Kan ni hantera det?
    Vi agerar som företagets egna IT-bank. Ni bestämmer själv från vilka leverantörer ni vill köpa in utrustningen ifrån.
  • Måste vi ha försäkring på våra produkter?
    Ni kan använda er egna försäkring ni har på bolaget. Oftast så är självrisken då ett basbelopp. Zita Finance kan tillhandahålla en kostnadseffektiv och bra allriskförsäkring där självrisken är 1000 SEK per stöld eller skadetillfälle.
  • Vad händer när avtalet löper ut?
    Efter avtalstidens slut utgång finns tre olika optioner att välja emellan: Köpa loss allt/delar av IT-utrustningen till gällande marknadsvärde. Förlängningshyra av all eller delar av IT-utrustningen. Återlämna allt/delar av IT-utrustningen.
  • Vi har dålig erfarenhet av leasing. Avtalet gick automatiskt på förlängning & vi blev fast ytterligare ett år. Kommer det hända på Zita Finance?
    Vi förlänger aldrig våra avtal mer än en månad i förskott efter för att ni själva ska kunna ha stor flexibilitet. Vår affärsidé är att ni ska kunna livscykelhantera utrustningen efter en avtalsperiod.
  • Hur säkerställer ni att vi har total kontroll våra produkter?
    Vi har ett Asset Management system där ni som kund har total insyn och överblick.
  • Vi vill bli av med gammal IT-utrustning. Kan ni hjälpa till med det?
    Zita Finance hjälper er gärna att avyttra er gamla enheter. Se mer under Tjänster > Remarketing.
  • Hur ser processen ut när utrustningen ska återlämnas efter avtalsperioden?
    Då produkterna ska returneras så hjälper Zita Finance till med upphämtning och transport. Utrustningen levereras till vårt logistikcenter där vi avidentifierar & raderar all information som finns på dem. Utrustningen testas och lagas vid behov. Miljörapport & raderingscertifikat skickas sedan till er.
  • Hur kan vi känna oss säkra på att få rätt pengar tillbaka för utrustningen?
    Vi använder oss utav "correct" grading. Det innebär att vi låter en oberoende partner göra grading på er utrustning för att det inte ska bli någon intressekonflikt. Sedan så får ni ett förslag från oss på marknadsvärdet minus vår provision. Ni får gärna konkurrensutsätta försäljningspriset tillsammans med graderingsprotokollet. På så vis vet ni alltid att ni får rätt pengar för er utrustning.
bottom of page